"måske ER det i dag" - Tine Hind og Steen Rasmussen i Galleri Arte, Lildstrand

overlay
  • minsoesterogjeg.jpg
  • urmedsorteblomster.jpg
  • proevetrykfrayngredage.jpg

Udstillingen ”måske ER det i dag” er en imponerende og spændende udstilling med grafiker Tine Hind og grafisk skulptør Steen Rasmussen. Udstillingen vises på galleri Arte med fernisering lørdag d. 1. august kl. 14-16. Udstillingen slutter d. 23. august, og der er åbent fredag-søndag kl. 14-17.

Der er flere fællesnævnere mellem de to talentfulde kunstnere. De ligger tæt i tankegang og har begge en dyb erkendelsesmæssig indsigt, som de formår at give udtryk og form i deres kunst. Tine Hind med de grafiske billeder på væggene, og Steen Rasmussen med de rumlige grafiske udtryk på gulvet. Selv om de to kunstnere ligger tæt i tankegang og en eksperimenterende, undersøgende og litterær tilgang til kunsten, så ligger de rent stilmæssigt langt fra hinanden. Steen Rasmussen med de svungne og jugend-agtige udskæringer og Tine Hind, der i dag har nærmet sig en konstruktivisme, som vi kender den fra den russiske suprematisme og Bauhaus-skolen i Dessau og Weimar i starten af 1900-tallet.
Tine Hind brød igennem i 1980’erne med fabulerende og visionære billeder. Efter et ophold i New York, hvor hun bl.a. levede med de hjemløse og arbejdede i en lille entre i en 3-værelses lejlighed, kom hun tilbage med 30-40 produktioner (blandform af akvarel, tegning, tusch m.v.). De havde stærk eksistentiel karakter, for Tine Hind levede sig selv helt ud med sig selv og i sine billeder. Senere ændrede hun kurs. Hun begyndte at se indad og fik en større erkendelse af livet og kunsten. Hun har stadig væk brugt sig selv på en hudløs ærlig måde i sine billeder, men knap så fysisk som i sine yngre dage. Værket ”Stiger op i Intetheden/Rising into Nothingness”, der er et hovedværk i Tine Hinds samlede værk, vidner om en kunstner, der har nået et klimaks i sin kunst. Hun har arbejdet på værket i et år, og hun har eksperimenteret og undersøgt, hvordan man kan kombinere de grafiske teknikker med oliemaleriet. Det er der kommet et mesterligt og meget smukt billede ud af. Det er i blålige toner og stærkt lysende. Indholdsmæssigt er billedet af stærk aktuel karakter, for det handler om, hvordan menneskehedens indflydelse på klodens klima og miljø kan få katastrofale følger og føre til totale forandringer for menneskeheden og mange andre livsformer. Nu har vi corona-krisen og udstillingstitlen ”måske ER det i dag” er meget sigende i forhold til, hvad Tine Hind arbejder med. Hun er på forkant med en udvikling, som kan få katastrofale følger. Tine Hind har andre spændende værker med, bl.a. meget smukke træsnit og ellers laser-cut, som er det hun arbejder med nu. Hun er uddannet på både Rijks Akademiet i Amsterdam (1973-74), Aarhus kunstakademi (1975-76) og Poznan Statsakademi i Polen (1977).
Tine Hind inviterede Steen Rasmussen som gæstekunstner til udstillingen ”måske ER det i dag” på galleri Arte. Steen Rasmussen er uddannet på den grafiske linje på Det jyske Kunstakademi i 1982-87 i Århus, hvor han blev undervist af John Olsen og Poul Skov Sørensen. Begge har indvirket på hans måde at udtrykke sig på, men han er også blevet påvirket af mange rejser i udlandet. Især hans årlige ture til Japan gennem de sidste 20 år, men også minder fra tresserne, hvor der var en revival af jugendstilen og dens brug af ornamentik. Antoni Gaudi og Aubrey Beardsley var en tidlig inspiration hos Steen Rasmussen. Hans udgangspunkt er det figurative motiv og grafikken, men han har senere udviklet en konceptuel side og sætter spørgsmålstegn ved tingene. På galleri Arte vil han vise en grafik, der er trådt ud fra væggen, en rumlig og skulpturel grafik. Han fik inspirationen til det rumlige grafiske udtryk efter et besøg i Brasilien i 2006-07, hvor han rejste rundt til kirkegårde og var meget optaget af de store monumenter og den måde folk iscenesatte sig på efter deres død. Han skulle udstille i Japan senere på året (2007), og her udstillede han for første gang de markante udskæringer i træ. Steen Rasmussen har senere arbejdet en del med døden som motivkreds, den har været en følgesvend. Man lever i kraft af, at man skal dø. I transformationen fra liv til død ser Steen Rasmussen en skønhed, for han ser meget skønhed i forfald. Med på udstillingen er et sortmalet ur med sortmalede døde blomster som klokværk. Han udtaler, at der for ham ligger rigtig meget i det med det sorte, for har man det sorte, har man også det hvide. I mørket ligger lyset. Han holder først og fremmest af det grafiske i det sort-hvide. Gennem tiden har begreber som forgængelighed og identitet dannet grundlag for hans motivkredse, og med hans rumlige grafik spiller forførelsen en rolle, fx i værker med to grafiske og skulpturelle udskæringer med pigæbler som motiv. Egl. skulle han have værkerne med pigæbler med på en udstilling til Japan, hvor alt kredsede om pigæbler, om forførelse og død. Pga coronaen er den nu aflyst, og udstillingen er til alt held havnet på galleri Arte. Pigæbleblomsten er forførende smuk, med en hvid farve og form som enden på en trompet. Den har den der skønhed, som hvide liljer også har. De får grønne æbler med pigge på, der ligeledes er forførende smuk. Men den er meget giftig og farlig, og man kan dø af den. Så på den måde indeholder værket det forførende kontra det dødelige. Gennem de smukke værker forfører Steen Rasmussen folk til at kigge på noget, de ellers ikke ville kigge på. En usædvanlig og spændende udstilling!!

Tidspunkt

  • 01. august 2020
    14:00 - 16:00
  • 02. august 2020
    14:00 - 17:00

Sted

Galleri Arte, Krinkelkrogen 20, Lildstrand, 7741 Frøstrup

42637598

Filer

Ingen filer

Arrangementet er oprettet af Anne-Mette Kristensen, [email protected]